Fisk og sundhed

Der er flere grunde til, at spise fisk. Fisk er sundt, og har et højt indhold af vigtige næringsstoffer, som kan være svært at få fra andre madvarer, og som kroppen ikke selv kan producere. Fisk er særligt rige på D-vitamin, jod og selen. Desuden indeholder især de fede fiskearter sunde fiskeolier – de såkaldte omega-3 fedtsyrer. Disse vitaminer og mineraler er livsvigtige for vores helbred - både fysisk og psykisk.

Sådan gør du

Spis fisk mindst to gange om ugen som hovedret og flere gange om ugen som pålæg.

I alt skal du gerne have 350 gram fisk om ugen. Heraf ca. 200 gram fed fisk som fx laks, ørred, makrel og sild.

Alle former for fisk tæller med, også fiskefrikadeller, frossen fisk, fisk på dåse som torskerogn, tun og makrel samt skaldyr som rejer og muslinger.

I Danmark har vi nogle af verdens fineste spisefisk. Alligevel spiser vi under de officielle anbefalinger på 350 gram fisk om ugen. 

Nyeste tal fra Danskernes Kostvaner 2011-2013 viser, at forbrugere over 18 år i gennemsnit spiser 259 gram fisk om ugen, og at indtaget har været stigende år for år.

259 g fisk om ugen (2013)
154 g fisk om ugen (2008)

*Kilde: DTU Fødevareinstituttet

Næste undersøgelse af Danskernes kostvaner lanceres af DTU i 2020.